Thursday 4 June 2009

Mahukah PC anda lebih laju ketika proses startup..?

'Msconfig' atau 'system configuration utility' adalah satu paparan bagi sistem dalaman komputer yang boleh digunakan utk mengurangkn paparan program ketika 'startup'.. dengan menggunakn sistem ini, komputer anda akn mnjadi lebih ringan & lebih laju ketika anda mengakses apa2 perisian ataupn program..


Sila lihat langkah2 dibawah~
















Begitu byk program di 'sistem tray' pada gmbr diats.. program2 tersebut hanya melambtkn proses ketika startup di komputer anda.. oleh itu, sekiranya anda lebih memntingkn performance drpd appearance di pc anda, anda boleh meringankn pc anda ketika startup dgn cara membuang program2 yg tidak diperlukn di sistem tray..


Langkah 1
Klik pada button start.. kemudian klik pada run..


Langkah 2
Anda akn lihat satu kotak kecil.. taipkn perkataan msconfig..


Langkah 3
Selepas itu satu paparan yg bertulis 'system configuration utility' akn muncul.. tekan pada button startup yg ada diats paparan tersebut..














Langkah 4
'Disable' kn sume 'startup item' dgn menekan button disable all.. kemudian cari di startup item bagi nama antivirus pc anda..
contoh yg ditunjukkn pada gmbr diats adalah antivirus 'avira'.. klik di kotak yg tertera bersebelahan dgn nama antivirus anda seperti yg ternyata pada gmbr diats..


Langkah 5
Tekan ok & restart..


Hasilnya adalah seperti yg ditunjukkn pada gmbr di bwh.. program di sistem tray telah berkurangan & anda tidak perlu menunggu lama pada setiap kali sesi startup..







1 comment: